Матеріали до уроків у початковій школі

 КОНСПЕКТ УРОКУ З  ПРИРОДОЗНАВСТВА У 2 КЛАСІ

Тема:  Коли з’являються на весні комахи?

Мета: формувати уявлення про зміни, які відбуваються в житті комах із настанням весни, про зміни в природі навесні, які впливають на життя комах; продовжувати формувати вміння розпізнавати комах рідного краю; розвивати мислення, спостережливість, вміння працювати з підручником, висловлювати міркування та доводити їх, узагальнювати, робити висновки; виховувати естетичне сприймання навколишнього світу, бажання охороняти природу.
 Тип уроку: комбінований.

Метод ведення: словесно-ілюстративний.

Обладнання: ілюстрації із зображеннями культурних рослин, комах.

План уроку :
1. Організація класу (1 хв.)
2. Актуалізація опорних знань (15 хв.)
     А)Спостереження за природою;
     Б)Фронтальна бесіда;
3. Вивчення нового матеріалу(20 хв.)
    А)Розповідь;
    Б) Робота з підручником;
4.Закріплення знань, умінь та навичок учнів (4 хв.)
    А) Робота в зошитах на друкованій основі;
5. Підсумки уроку (3 хв.)
6. Домашнє завдання (2 хв.)                                 
                                                     Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
ІІ. Актуалізація знань учнів. Повідомлення теми і мети уроку.
  1.Спостереження за змінами в природі.
- Який місяць триває?
-       Яке сьогодні число?
-       Яка температура повітря?
-       Який стан неба?
-       Чи є опади?
-       Чи є вітер?
  2. Фронтальна бесіда.
-       Що ви вивчали на попередньому уроці?
-       Які весняні роботи виконують люди на полях?
-       Які весняні роботи виконують люди на городах?
-       Які весняні роботи виконують люди в садах?
-       Чому кажуть, що весняний день рік годує?
-       Які народні прикмети дозволяють передбачити майбутній урожай?
-       Які народні прикмети дозволяють визначити терміни посіву культурних рослин?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
-       Пригадайте, яких комах вам доводилось бачити ранньою весною.
-       Чи можна побачити комах узимку? Де вони перебували взимку?
-       Послухайте вірш і скажіть, чому навесні в траві гудуть бджоли та джмелі:
Весна, весна! Радійте, дітки!
Ховайте швидше саночки!
Немов пташки, летіть із клітки,-
З кімнати, з хати у садки.
А там, в садочках,- сонце, співи.
В траві фіалки зацвіли…
Джмелі і бджілки загули.
І крізь метелики щасливі.
( Олександр Олесь)

-       Чому щасливі метелики?
Закінчилась зима, коли було холодно, все довкола було вкрите снігом, стояли голими дерева й кущі. Не було тепла та їжі. Прийшла весна, стало тепло,розпустилося листя на деревах і кущах, зазеленіли трави. Потепління, розвиток рослинності і сприяли змінам у житті тварин.
Ми з вами розпочинаємо знайомитися з тим, як змінюється життя тварин із настанням весни. Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, які зміни відбуваються навесні в житті комах. Ви також дізнаєтесь, чому з приходом весни змінюється їх життя. Ви будете продовжувати вчитеся розпізнавати комах рідного краю.
        1.Розповідь про зміни, що відбуваються на весні в житті комах.
Весняні промені сонця нагріли кору дерев та кущів, торішні стебла рослин, дахи будинків, і комахи, які восени туди поховалися, починають пробуджуватися. Їх можна побачити, коли тільки зійшов сніг.
-       Відгадайте, про яких комах йдеться у загадці:
На дорозі лежать квітка, пелюстки згортає,
Я хотів її підняти а вона літає. (метелик)
     Як свято весни сприймаються метелики в березні метелики, які живляться, збираючи нектар із весняних квітів. (Зображення метелика)
-       Чи доводилось вам спостерігати за поведінкою метеликів навесні? Розкажіть про своє спостереження.
-       Розгляньте на ст..108 підручника ілюстрації, на яких зображено метеликів, прочитайте їх назви і опишіть їх.
Рано навесні можна зустріти лимонниць – метеликів, які мають лимонно-жовті крила,  передня пара злегка вирізана з боку, на задній парі видно невеликі вирости. На крилах є чотири оранжево-червоних плями.(Зображення лимонниці)
  Незадовго після лимонниці можна побачити кропив’янку – яскравого метелика з оранжево - червоними з чорними візерунками крила. Ці метелики відкладають яйця на кропиву, звідси й пішла їх назва.(Зображення  кропив’янки)
Метелик денне павичеве око має на кожному вишнево – коричневому крилі малюнок, що нагадує око павича.(Зображення метелика)
-       Пригадайте, як зимували метелики?
-       Поміркуйте, чому саме метеликів можна побачити першими навесні серед комах.

Метелики  кропівянка , лимонниця, денне павичеве око восени не загинули. Вони ховалися у дуплах, під корою дерев, на горищах, де перизимували згорнувши крильця в очікування тепла. Навесні, як тільки пригріло сонце, вони вилетіли зі своїх схованок. Саме тому цих метеликів можна побачити першими серед комах навесні. Метелики будуть літати доти, доки не зазеленіють рослини, на яких вони відкладуть яйця.
Наприкінці весни можна буде побачити не тільки тих метеликів, які зимували, а й тих, що щойно з’явились : білана капустяного, білана жилкуватого, ріпницю.
-       Відгадайте, про яку комаху йдеться у загадці:
Як дзижчу я в літній день, чуло кожне вухо,
Залітаю в кожний дім, звуть мене всі…(муха).
-       Чи доводилася вам спостерігати за поведінкою мух на весні? Розкажіть про своє спостереження.(Зображення мухи)



Мух можна побачити ранньою весною. Вони зимували в господарських будівлях, і їх розбудило тепло. Ще сонними вони виповзають зі своїх схованок і гріються на сонці.
-       Відгадайте,  про яку комаху йдеться у наступній загадці:
Я крилатий і пухнастий, золотистий і смугастий,
Над лужком танок веду, дзвінко, весело гуду..(джміль)
-       Чи доводилось вам спостерігати за поведінкою джмелів навесні? Розкажіть про своє спостереження.(Зображення джмеля, та весняних квітів)
Восени вся джмелина сім’я гине. Залишаються зимувати лише молоді самки . Вони вилазять зі схованок в яких зимували і, зігрівшись на сонці, летять у пошуках поживи. Живляться джмелі нектаром та пилком які збирають  із квітів. Потім молода самка джмеля шукатиме місця для облаштування гнізда куди  вона відкладе яйця і створить нову сімю.
-       Розгляньте на с.108 підручника ілюстрації, на яких зображено комах. Яких комах ви впізнали.
-       Чи доводилось вам спостерігати за поведінкою бджіл навесні?
Коли зацвітають медоносні рослини, бджолярі випускають на пасіку із зимівників вулики, і бджоли вилітають на перші збори нектару..
-       Наступні комахи, за яких ми поговоримо це мурахи.
Мурахи зимують в підземній частині мурашника. Як тільки пригріло сонце, вони прокидаються в гніздах, лагодять після зими мурашник, займаються пошуками їжі. На початку травня у мурах з’являються перші личинки, незабаром виростуть молоді мурашки. Дорослі мурашки піклуються про малечу.(Зображення мурах)
Попелиці – дуже дрібні комахи-шкідники. Вони тримаються великими колоніями , через хоботок вони проколюють листя рослини та вбирають поживні речовини.
2. Робота з підручником.
 -  Відгадайте загадки, вміщені на сторінці 109 підручника, і знайдіть цих комах на фотографіях.
 - Які ознаки мають комахи?
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок учнів.
1.  Робота з зошитом на друкованій основі.
- Виконайте завдання в зошиті на сторінці 45. Що вам запропоновано зробити в завданні? (Розгадати кросворд комахи).
V. Підсумок уроку.
-       Про що ви дізналися сьогодні на уроці?
-       З якими новими словами познайомилися на уроці?
VI. Завдання додому.


  

КОНСПЕКТ УРОКУ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ
Тема: Паперові об’ємні фігури. «Зелена красуня»
Мета: поглибити знання учнів про свято Нового Року; продовжити ознайомлення другокласників з виготовленням об’ємних фігур, з Новорічними звичаями та обрядами; розвивати навички роботи з ножицями , папером; виховувати інтерес до народних звичаїв та традицій, національну гідність, гордість за свій народ.
Обладнання: кольоровий папір, ножиці, стрічка, олівець, лінійка,ілюстрації до виготовлення ялинки.
Об’єкт праці: Об’ємна   паперова фігура ялинки
Тип уроку: комбінований
                                                     Хід Уроку
І. Організація класу
Перевірка готовності учнів до уроку, наявності всіх необхідних речей.
ІІ. Мотивація навально - трудової діяльності
1. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні на уроці ми поговоримо про Новий рік, та виготовимо новорічну прикрасу.
- Які об’ємні  вироби ми вже виготовляли ?
ІІІ. Пізнавальна діяльність учнів
1.Вступне слово вчителя.
                                                Історія вітальних листівок
Перші у світі ілюстровані поштові листівки видали в Німеччині 1870 р. під час франко-пруської війни. Якось французька армія, що налічувала понад 40000 воїнів, зупинилася в маленькому містечку Конлі в Бретані. У солдат саме закінчилися листи й конверти, щоб писати рідним, тоді продавець книг Леон Бенардо вирішив використати для цієї мети картон, що був на складі. Він нарізав його і почав продавати. Зі зворотнього боку картону були солдатські малюнки й карикатури. Ця ідея йому сподобалася, і кмітливий книгопродавець виготовив патріотичну віньєтку, прикрасивши нею листівки. Успіх затії виявився настільки великим, що Бенардо того ж року випустив ще одну листівку, присвячену армії і флоту. Окрім названих, він був автором і видавцем ще восьми листівок, що мали відношення до франко-пруської війни. Серед авторів перших листівок згадується гравер по міді Франц Роріх. Йому, зокрема, належить картка з видом Женевського озера, яку випустили в Цюріху 1872 р.

Ера поштових листівок і одночасний технічний прогрес призвели до того, що листівки усе менше й менше виготовлялися вручну із застосуванням оригінальних технологій. Навіть “валентинки” стали друкуватися на фабриках. Це робило видавців ледачими, а листівки одноманітними. Тому й сьогодні такі вітальні картки сприймаються як щось незвичайне.
Сучасні листівки ж не менш яскраві. Проте, в них простежується тенденція до певної стандартизації зображень, яка помітно "навіяна" діснеєвськими сюжетами. Чомусь майже зникли лялькові листівки, що були фотографіями бутафорських засніжених будиночків зі сніговиками. Старі листівки були особливо привабливими! Якщо раніше практично всі вітальні картки випускалися за участю професійних художників, то сьогодні з'явилася значна кількість дешевих листівок з низькою художньою цінністю. Останнім часом зростає популярність віртуальної листівки.
2 Бесіда з учнями
- Що ви знаєте про свято нового року? Виявляється, новорічне свято - найдавніше з усіх існуючих свят. При розкопках давньоєгипетських пірамід археологи знайшли посудину, на якій було написано: «Початок нового року». У Стародавньому Єгипті Новий рік святкувався під час розливу річки Ніл (приблизно в кінці вересня). Розлив Нілу був дуже важливий, тому що тільки завдяки йому в сухій пустелі виростало зерно.  У Новий рік статуї бога Амона, його дружини і сина ставили в човен. Човен плавав по Нілу місяць, що супроводжувалося співом, танцями і веселощами. Потім статуї вносили назад у храм.
- Як його  відзначають в інших країнах?

А стародавні римляни ще до нашої ери стали дарувати новорічні подарунки і веселитися всю новорічну ніч безперервно, бажаючи один одному щастя, удачу, благополуччя.

Протягом довгого часу римляни святкували Новий рік на початку березня, до тих пір, поки Юлій Цезар не ввів новий календар (в даний час він називається юліанським). Таким чином, датою зустрічі Нового року став перший день січня. ;D Місяць січень був названий на честь римського бога Януса (дволикого). Один лик Януса був нібито звернений назад до минулого року, іншого - вперед до нового. Свято зустрічі нового року називався «календи». Під час свята люди прикрашали будинки і дарували один одному подарунки і монети з зображенням дволикого Януса, а раби і їх власники їли і веселилися разом. Римляни робили подарунки імператорові. Спочатку це відбувалося добровільно, але з часом імператори стали вимагати подарунки на Новий рік.
Кажуть, одному зі своїх рабів Юлій Цезар дав у новорічний вечір свободу за те, що той побажав йому пожити в новому році довше, ніж у старому.
-А коли взагалі його почали відзначати?
Римський імператор Калігула в перший день Нового року виходив на площу перед палацом і приймав подарунки від підданих, записуючи, хто, скільки і що дав ... 
У Стародавньому Вавілоні Новий рік зустрічали навесні. Під час свята цар на кілька днів залишав місто. Поки він був відсутній, народ веселився і міг робити все, що заманеться. Через кілька днів цар і його свита у святкових одежах урочисто поверталися до міста, а народ повертався до роботи. Так щороку люди починали життя заново.
Кельти, жителі Галлії (територія сучасної Франції й частини Англії) зустрічали новий рік наприкінці жовтня. Свято називалося Samhain від «summer's end» (кінець літа). У Новий рік кельти прикрашали житло омелою, щоб вигнати примар. Вони вважали, що саме в Новий рік духи мертвих є живими. Кельти успадкували багато римських традицій, в тому числі вимога новорічних подарунків від підданих. Здебільшого дарували прикраси і золото. Кілька століть потому завдяки цій традиції королева Єлизавета I накопичила величезну колекцію вишитих і оброблених коштовностями рукавичок. У Новий рік чоловіки давали дружинам гроші на шпильки та інші дрібнички. Ця традиція була забута до 1800 року, але термін «pin money» (гроші на шпильки) до цих пір використовується і позначає гроші на дрібні витрати.
Новий рік в середньовічній Англії починався в березні. Рішення парламенту перенести Новий рік на 1 січня 1752 натрапило на жіночу опозицію. Делегація обурених англійок заявила спікеру, що парламент не має права зробити жінок на багато днів старше, на що спікер нібито відповів: «Ось класичний зразок жіночої логіки!»
У глибоку давнину Новий рік найчастіше пов'язували з весною - початком відродження природи і очікуванням нового врожаю. Тому на Русі Новий рік відзначали 1 березня. У XIV столітті Московський церковний собор ухвалив вважати початком Нового року 1 вересня згідно з грецьким календарем. І тільки в 1699 році Петро I, повернувшись з подорожі по Європі, спеціальним указом, наказав «надалі літа обчислювати» з 1 січня: "Оскільки в Росії вважають Новий рік по-різному, з цього числа перестали дурити голови людям і вважають Новий рік повсюдно з першого січня. А на знак доброго почину і веселощів привітати один одного з Новим роком, бажаючи в справах благополуччя і в родині благоденства. На честь Нового року прикрашають ялини новорічними прикрасами, забавляють дітей, на санках кататись з гір. А дорослим людям пияцтво і мордобій не вчиняти - на те інших днів вистачає». 
Дівчата, прибираючи 31 грудня, мели ретельно під столом, якщо траплялося хлібне зерно - до заміжжя, а щоб весь рік були обнови, 1 січня одягали все найкраще і протягом дня кілька разів переодягалися. Другого січня селяни здійснювали обряд - оберіг дому.
ІV. Послідовність трудових дій
-      Розглянь послідовність виконання дій  в альбомі ст.30
-       Вам  потрібно вирізати  заготовку з альбому;
-      Другим кроком є згинання  її по зображеним лініям;
-      Далі потрібно написати  новорічне привітання й побажання;
-      Останнім кроком є затягування  в отвори стрічки та її зав’язування.
- Техніка безпеки
V. Самостійна робота учнів
- Контролюється  вчителем, при потребі надається допомога.
- Фізкульт хвилинка.
- Продовження роботи учнями
VІ. Аналіз  та оцінювання учнівських  робіт
-      Які гарні листівки в вас вийшли!
-      Я оціните свою роботу?
-      Чи все вийшло?
-      Що хотіли би виправити?

VІІ. Прибирання робочого місця.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Ода вчителю